Indica publicitat
Dijous, 21 de juny del 2018
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 11 de gener del 2010 | 14:11
Crònica · Cultura

Premis i evolució

La setmana passada, amb la visita de ses majestats els Reis d'Orient, tot el país va mostrar la tradicional devoció monàrquica anual sense precedents. La visita dels Reis va repartir il·lusió, somnis i carbó en mesures molt desiguals. Va posar fi al període de festes Nadalenques i també d'un dels períodes de vendes de llibres més importants de l'any. L'altre gran moment és el de la diada de Sant Jordi. Aquest any, a banda de les habituals promocions editorials, hem vist la primera incursió seriosa dels aparells lectors de llibres electrònics i, en conseqüència, de l'aparició d'un catàleg de títols en format digital.

De moment sembla que les vendes dels aparells lectors de llibres digitals han estat positives, cosa que vol dir que s'han complert les expectatives, que d'entrada eren més aviat modestes. Així, per exemple, dels aparells Leqtor, se n'han venut unes 5000 unitats, i s'ha realitzat unes 3000 descàrregues de títols. La previsió, potser un tant optimista, és que durant el 2010 es realitzin 100.000 descàrregues.

Caldrà veure com va evolucionant la incidència del format digital en els propers mesos i anys. Com ja hem analitzat en més d'una ocasió, ara ens trobem a les portes d'un canvi que afectarà a tota la cadena del món del llibre, i el transformarà de manera molt important. Aquest Nadal hem tingut un primer tast. Ara serà important seguir l'evolució amb deteniment, ja que una cultura com la catalana, on l'àmbit de l'edició i de la producció i creació literària té un pes molt important, ha de saber capitalitzar (en el sentit econòmic, creatiu i de difusió i projecció) la irrupció i revolució que suposa del llibre electrònic, a nivell català i a nivell internacional.

Precisament a Catalunya, un dels instruments tradicional de promoció editorial i d'autors més utilitzat és el dels premis literaris. Aquesta setmana passada, el dia de Reis, es va lliurar el premi Josep Pla, de narrativa en català. Instituït el 1968 per l'Editorial Destino, suposa una plataforma de difusió d'autors i, també, de venda de títols. Enguany la guanyadora va ser Llúcia Ramis, per la novel·la "Egosurfing" que gira al voltant de la perversitat dels sistemes de recerca i de les xarxes socials (Google, Facebook, blocs, Twitter, xats...). Ironies de la vida, serà precisament a través d'aquestes mateixes xarxes socials que es desenvoluparan les estratègies de màrqueting del llibre digital, obligant, potser, a replantejar la funció dels premis literaris en aquests moments d'evolució i transformació digital.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat