Indica publicitat
Dimarts, 18 de febrer del 2020
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 24 de novembre del 2009 | 14:18
Crònica · Economia

Infraestructures: una pedra al camí de Catalunya

"Un país només és lliure si pot decidir el disseny de les infraestructures que necessita i exerceix el control de la seva gestió. Sense una bona xarxa de carreteres, autopistes, ferrocarrils, ports i aeroports, Catalunya no podrà créixer econòmicament". Aquesta és la conclusió de la Nadala 2009 que edita la Fundació Lluís Carulla, enguany dedicada a les xarxes de comunicació. La reflexió sembla evident, però el cert és que tot i la seva claredat, no és respectada per l'administració espanyola que decideix - mentre Catalunya no sigui un estat- en bona mesura quant i com s'ha d'invertir en infraestructures.

El treball d'aquesta fundació, que es pot sol·licitar de forma gratuïta, pretén donar elements de reflexió sobre les oportunitats i el futur del país a través d'aquestes infraestructures. En aquesta ocasió, s'han deixat més de banda la denúncia i els llistats de greuges i s'ha apostat, a través dels escrits dels millors especialistes acadèmics del país en cada àmbit, per la definició d'infraestructures en clau global. Es tracta "d'aprofitar les oportunitats de primer nivell que ens ofereix la nova geografia econòmica, gràcies a la recuperació del valor estratègic de la mar Mediterrània en el comerç marítim mundial. L'eix que vincula els països de parla catalana és l'aposta econòmica del futur", sentencia el document Xarxes de comunicació a Catalunya.

La relació entre creixement econòmic i creixement nacional és tan estreta que no es coneix cap exemple de país que hagi avançat nacionalment sense una bona xarxa d'infraestructures de comunicació que li permeti desenvolupar el seu potencial econòmic. Catalunya fa anys que perd pistonada econòmica. Les seves infraestructures depenen de la voluntat de Madrid, sovint esbiaixada per la seva concepció radial.

Caldrà veure què passa en el futur immediat, perquè hi ha diversos reptes sobre la taula que cal resoldre amb celeritat. El primer, un tren de mercaderies que uneixi els ports de València i Barcelona per connectar-los amb Europa. Caldria només fer algunes adaptacions de l'ample de via i d'algun tram una vegada el TGV enllaci Catalunya amb l'Estat francès. En segon lloc, urgeix la reforma del model de gestió aeroportuària. Això no costa ni un euro, és només una qüestió de voluntat política. I finalment, és imprescindible que Catalunya pugui gestionar totalment, incloses les estacions i les vies, el servei de Rodalies de Renfe.

Zapatero havia donat esperances, però una legislatura i mitja després, res no s'ha complert. En queda mitja més perquè el PSOE doni alguna mostra que allò que bescantava el 2004 de l'Espanya plural i federal no va ser només una enganyifa per als electors que se'ls volien creure.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat