Indica publicitat
Divendres, 22 de novembre del 2019
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 2 de novembre del 2011 | 15:33
Crònica · Economia

AENA busca avions per a la colònia

Sota l'amenaça permanent d'alguna companyia de baix cost d'abandonar les operacions comercials, Catalunya arrossega una dependència malaltissa en matèria aeroportuària no només amb Ryanair, extorsionadora de les administracions públiques, sinó d'AENA.

Pendents encara de la suposada descentralització d'aquest organisme regulador del ministeri de Foment, els aeroports catalans van carregant cada vegada més pes, lligats de mans i peus per prendre decisions que en qualsevol país es prenen per lògica comercial i de servei, no pas per amenaces, subvencions i estratègies centralitzades. Arribats a aquest punt, amb Ryanair desmantellant totalment l'aeroport de Reus, i deixant el de Girona sota mínims, ha aparegut el gran salvador. AENA ja s'ha reunit amb 23 aerolínies perquè s'instal·lin a Reus i Girona, i ha remarcat que s'ha gastat molts diners en aquests dos aeroports des de l'any 2000. Potser sí.

AENA decideix que el centre del món és Barajas, i que la resta són aeroports regionals per a quatre turistes que serveixen per a projectar la imatge d'una Espanya interconnectada

Però el debat no ha de ser aquest. El debat és: per què Catalunya no ha pogut decidir en matèria aeroportuària des de fa molts anys? De ben segur que aquesta situació de precarietat i mendicitat en què es troben aquestes dues infraestructures no seria ni de bon tros tan acusada. Però decideix AENA. I AENA decideix que el centre del món és Barajas, i que la resta, inclòs el Prat  i per descomptat Girona i Reus, són aeroports regionals per a quatre turistes que serveixen per a projectar una imatge exterior d'una Espanya interconnectada que atén les necessitats de tots els seus ciutadans. Per això hi ha gairebé 50 aeroports, la majoria dels quals amb grans pèrdues que acaben amortint els dos grans aeroports. Però és progre.

I ara també serà progre que AENA aconsegueixi nous avions per a la colònia catalana. Perquè l'economia catalana no es desinfli més, faran venir un parell d'avions a cada aeroport. I mentre fan aquesta obra de caritat, es podrà distraure la perdiu respecte a Barcelona. Algú sap en quines condicions es produirà la "privatització" d'alguns serveis al Prat i Barajas? Podran les administracions respectives tenir veu i vot determinant en l'adjudicació dels eslots? I es podran fer polítiques comercials de promoció de rutes? Tot apunta a que no. Però si AENA salva de la crema Reus i Girona, qui gosarà qüestionar altres afers majors?

Si Reus i Girona no dinamitzen de nou els seus aeroports, el cop a l'economia local serà demolidor

Tristament, si Reus i Girona no dinamitzen de nou els seus aeroports, el cop a l'economia local serà demolidor. La temporada d'hivern es presenta molt dura. Una llàstima, perquè si aquestes dues infraestructures cohesionades del país haguessin estat a mans de la Generalitat i dels actors locals, des d'ajuntaments fins a cambres de comerç i sector empresarial, ara Reus i Girona volarien sense una ventada en contra.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat