Indica publicitat
Diumenge, 17 de novembre del 2019
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 21 de març del 2012 | 17:30
Crònica · Economia

Cornuts i pagar el peatge dels espanyols

Les xifres són històricament aberrants: Catalunya té només el 10% de les vies de peatge però recapta el 40% dels diners que van a la caixa del finançament de les carreteres de pagament.

Totes les seves concessions són rendibles. Però Madrid, amb moltes autovies de franc i autopistes infrautilitzades, acumula pèrdues que arriben als 4.000 milions d'euros. I una segona xifra: l'estat francès fa la mateixa recaptació en 7.000 quilòmetres d'autopistes que Catalunya en només 700.

En aquest escenari, el ministeri de Foment ha decidit posar fil a l'agulla, i com? Intentant carregar-li el mort a Catalunya, per variar. Buscarà sortides dràstiques per evitar la fallida d'unes infraestructures que presenten números vermells des de la seva inauguració. La ministra Ana Pastor ha reconegut que una fallida de les concessionàries de les autopistes madrilenyes comportaria un cost per a la caixa pública espanyola de 4.000 milions d'euros.

En els propers mesos, Foment presentarà un pla definitiu i, si no hi ha resultats a mig termini, el govern espanyol es quedarà amb les autopistes en fallida

La primera proposta que vol posar sobre la taula el govern espanyol és que, aprofitant que la principal empresa concessionària de peatges de l'Estat és Abertis, amb participacions en les autopistes en risc de fallida, és que la companyia catalana absorbeixi aquestes concessions a canvi d'una injecció de diners important però, sobretot d'un allargament de les concessions d'aquelles autopistes que són rendibles per al grup d'infraestructures. Una alternativa que també estudia l'executiu de Rajoy és col·locar peatges a les autovies de Madrid per tal de desviar part del trànsit a les autopistes que ja són de pagament.

Amb tot, aquesta seria una opció amb poques possibilitats, donat que tant a la Comunitat de Madrid com a l'Ajuntament de la capital espanyola hi governa el PP, i una mesura impopular com aquesta seria rebutjada de ple. Justament, tant Aguirre com Botella estan aplicant una política de baixada d'impostos que va en la línia contrària de política de reducció de dèficit de les administracions que dicta la UE.

 

En els propers mesos, el ministeri de Foment presentarà un pla definitiu, i si no hi ha resultats a mig termini, és a dir, si no s'eixuga el deute, el govern espanyol, a través de la Societat Estatal d'Infraestructures Terrestres (Seitsa), es quedarà amb les autopistes en fallida. És a dir, que les pagarà de la caixa del contribuent. I qui ho acabarà pagant de totes totes, ja sigui a través de negocis amb Abertis, o amb més espoli fiscal? Catalunya. Un greuge més de la vintena de arrossega el país, de tipus ideològic, econòmic i cultural.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat