Indica publicitat
Dimecres, 8 d'abril del 2020
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 25 de novembre del 2010 | 14:30
Crònica · Euskal Herria

Plana i sexista: la campanya electoral catalana analitzada des d'Euskadi

La Universitat del País Basc, en col.laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, ha fet un seguiment de la campanya electoral catalana. S'ha centrat en els candidats de CiU i del PSC i ha analitzat les capçaleres de l'Avui, La Vanguardia, El Periódico, El País i El Mundo.

La primera conclusió: "La campanya pot considerar-se des del punt de vista català, de perfil baix, sense continguts i conservadora. Ni CiU ni el PSC han abordat en profunditat el debat identitari, de manera que els diaris no s'han fet ressó d'ell excepte excepcions. Tampoc l'eix esquerra-dreta ha obstingut una rellevància substancial. Els temes de campanya fonamentals han girat al voltant de qüestions econòmiques, encapçalades per la pertinença i les característiques d'un concert econòmic".

Segona conclusió: "Els mitjans han reflectit la campanya personalista de CiU, centrada en Artur Mas, i la del PSC, amb polítics de fora de Catalunya recolzant constantment a José Montilla. Mas ha estat presentat en solitari en la majoria de peces analitzades, mentre que José Montilla s'ha vist eclipsat pel suport que pretenien brindar-li els líders del PSOE".

La tercera conclusió fa referència als orgasmes que provoca votar per Montilla, al "vídeo porno" de Montserrat Nebreda i a la porno-star fitxada per Joan Laporta: "Les dones no han aparegut com a part activa de la vida política catalana, sinó com a element de reclam. Als actes de campanya de CiU i el PSC amb prou feines han aparegut dones amb capacitat executiva. Els mitjans de comunicació han admès amb naturalitat la utilització del cos de la dona com a element anecdòtic o cridaner en diferents accions de campanya. Els diaris analitzats han caigut en l'ús de formes masculines pretesament universals".

Altres consideracions: Tots els mitjans han ofert una informació equilibrada sobre els candidats analitzats quant a rellevància. No així pel que fa al contingut. L'Avui ha estat el mitjà analitzat que amb més claredat s'ha implicat en el missatge de campanya d'Artur Mas. En El País, només quan les enquestes suggereixen que CiU fregarà la majoria absoluta es detecta un canvi de tendència en el tractament fotogràfic i discursiu que rep Artur Mas. En la primera setmana de campanya, El País tendeix a afavorir José Montilla i presenta desfavorablement Artur Mas. En la segona mostra al candidat de CiU de manera amable, somrient i fins i tot proper.

La Vanguardia presenta Artur Mas constantment envoltat de senyeres, i Montilla més aviat secundat per ministres del govern espanyol i per Felipe González. El Periódico de Catalunya interpreta l'acompanyament de membres del PSOE a Montilla com un recolzament i no un desplaçament del candidat. El Mundo cobreix la campanya d'una manera tèbia i caute, amb un Montilla eclipsat per les figures del PSOE que li han fet costat en els mítings.

Per tot plegat, segons la coordinadora de l'estudi, Estefanía Jiménez, de la Universitat del País Basc: "Una campanya en general força plana". Dit d'una altra manera menys científica, una campanya amb molt sexe i poques idees. Així s'ha percebut almenys des de fora de Catalunya.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat