Indica publicitat
Dimecres, 22 de gener del 2020
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 26 de febrer del 2009 | 17:09
La fotografia · Comunicació

TV3 i Catalunya Ràdio han liderat el 2008, segons el Baròmetre

Barcelona · El Baròmetre de la Comunicació i la Cultura ha presentat aquest dijous els resultats de la 1a onada del 2009 sobre audiències dels mitjans de comunicació l'any 2008. Les dades, obtingudes a partir d'una mostra de 30.000 persones, mostren com al Principat TV3 i Catalunya Ràdio han liderat les audiències dels respectius mitjans, mentre que pel que fa a la premsa escrita, El Periódico és el diari més llegit per davant de La Vanguardia.
Les dades del Baròmetre, impulsat per la Fundació d'Audiències de la Comunicació i la Cultura, estan fetes des de i per a Catalunya, les Illes, i el País Valencià, per contrarrestar els resultats que ofereixen altres òrgans d'àmbit estatal que no reflexen amb tanta exactitud les particularitats que té cada territori, homogeneïtzant el mapa comunicatiu.

D'aquesta manera, i pel que fa a audiències televisives, la cadena pública catalana TV3 va ser el canal més vist l'any passat, amb un 19'3% de share, per davant de Telecinco -18%- i Antena 3 -17'5%. Cal destacar també que el canal informatiu 3/24 és, després de les cadenes generalistes, el més vist a la televisió. s a les demarcacions de Lleida i Girona on TV3 treu més avantatge a la seva principal competidora, ja que en ambdós casos supera el 25% de quota de pantalla. A Tarragona la situació està més ajustada, i Barcelona és l'única zona on l'emissora pública es veu superada per Telecinco per poc més d'un punt de share.

La ràdio és un altre mitjà on la comunicació en llengua catalana va líder. Catalunya Ràdio encapçala a totes les demarcacions les llistes d'oients, amb un total de 587.000 oients, força per davant de la Cadena Ser (444.000 oïdors), que es veu superada per RAC1 a Girona. L'emissora privada catalana, amb 301.000 oients, es troba en una còmoda tercera posició pel que fa a nombre d'oients. Així doncs, la ràdio és el sector comunicatiu on més s'ha normalitzat la llengua catalana, amb dues apostes potents -Catalunya Ràdio i RAC1- que demostren que amb ambició i continguts de qualitat hi ha un gran mercat per a la comunicació en català.

On encara no ha acabat d'explotar aquesta normalitat és a la premsa escrita. Pel que fa a la generalista, El Periódico és el diari més llegit (694.000 lectors) -l'edició en castellà (386.000) està una mica per sobre de la catalana (324.000) en difusió- per darrera de La Vanguardia, amb 593.000 lectors i, a molta distància, El País (221.000 lectors). Darrere d'aquest hi ha El Punt -que és el periòdic més llegit a la demarcació de Girona amb 100.000 lectors- seguit de molt de prop per l'Avui, llegit per 113.000 persones. La situació de la premsa en català al Principat, però, podria començar a canviar aquest any, amb la possible edició en llengua catalana de La Vanguardia i la probable aparició d'un nou diari català sorgit del sector privat.

A les Illes i al País Valencià, la situació és ben diferent, i exceptuant IB3, que està adquirint bones audiències, tot i estar molt lluny del lideratge, la presència del català al panorama comunicatiu és força minsa.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat