Indica publicitat
Dijous, 21 de novembre del 2019
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 5 d'octubre del 2011 | 19:30
Notícia · Unió europea

Europa aposta pel corredor mediterrani i descarta el central pirinenc

Tot i això, segons informa Vilaweb, el corredor comptaria amb un doble ramal que obviaria Alacant, i inclouria, no fos cas, a Madrid.

Els Països Catalans tindran corredor mediterrani... tot i que no com estava previst en un inici, segons algunes informacions. La Comissió Europea ha descartat finalment la travessia central dels Pirineus, segons ha revelat a alguns eurodiputats, i ha apostat per prioritzar l'eix ferroviari de mercaderies dels Països Catalans, tot i que aquest podria no arribar a Alacant i la connexió fins a Algesires es faria via Madrid, segons informa Vilaweb. L'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, no ho farà públic fins al 19 d'octubre, però a l'Eurocambra ja han pogut veure el seu mapa de prioritats: tot i la pressió del govern espanyol, amb el ministre Blanco fent campanya a París, Brussel·les ha esborrat la travessia que obligaria a foradar els Pirineus per connectar Madrid i Saragossa amb França esquivant Catalunya. I hi ha dibuixat dos corredors, el mediterrani i l'atlàntic.

Prioritari, aquest cop, significa obligatori: abans del 2030 els ports catalans i valencians hauran d'estar connectats per tren de mercaderies amb el centre i el nord d'Europa. La Comissió Europea preveu subvencionar la construcció dels corredors mediterrani i atlàntic, al País Basc, amb prop de 32.000 milions d'euros, entre el 2014 i el 2020, i encara 10.000 milions extra en fons de cohesió (tot i que el govern espanyol s'hauria d'afanyar i fer les obres abans del 2015 si els vol cobrar).

L'eix Madrid-Saragossa-Tolosa quedaria fora de la xarxa transeuropea bàsica i no rebria ni un euro dels fons comunitaris, segons el mapa que la direcció general de Transports de la CE ha mostrat a representants dels grups polítics de l'Eurocambra. Si Espanya i França el volen construir l'hauran de pagar íntegrament o buscar finançament privat.
Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Múrcia concentren la meitat de la població i el PIB de l'Estat, el 50% de la seva producció agrícola, el 55% de la producció industrial, gairebé el 60% del tràfic terrestre de mercaderies, més del 65% del tràfic marítim i un 60% de les exportacions i el turisme. Kallas vol mantenir en secret fins el 19 d'octubre la seva decisió, que ha pres basant-se en criteris d'eficiència econòmica i mediambiental, però ja ha començat a informar-ne alguns eurodiputats amb què després haurà de negociar. "Un diputat ha estat avui a la Comissió hi ha vist el mapa: cau la travessia central dels Pirineus i el corredor BCN-VAL és prioritari, ha confirmat a Twitter l'eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa. "Així la visita de Blanco a París, i el comunicat del govern espanyol, del passat dimecres buscava salvar la cara davant l'electorat aragonès", ha piulat.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat