Indica publicitat
Diumenge, 19 de novembre del 2017
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 27 de abril del 2011 | 16:43
Recull de premsa · Economia

F. Cabana: "L'economia catalana ha de mirar Catalunya enfora i no pas Espanya endins"

L'especialista en economia Francesc Cabana ha deixat clars els objectius econòmics que ha de seguir Catalunya, "al marge d'opinions polítiques".

Francesc Cabana

L'autor de l'article El mercat de Catalunya ha destacat de manera imperant que "l'economia catalana ha de mirar més Catalunya enfora que no pas l'Estat espanyol endins" i ha recordat que ja fa "molts anys" que Espanya "se'ns ha quedat petita" econòmicament donat que la pèrdua de les colònies continentals americanes a començament del segle XIX "va tallar les vendes dels primers productes industrials catalans", i que abans d'això els catalans "ja havíem exportat aiguardent al nord d'Europa". Cabana ha lamentat que "després de les guerres napoleòniques, l'Estat espanyol es va tancar" i aquest fenomen va provocar que durant el segle XIX i bona part del segle XX el mercat català quedés "reduït a l'espanyol, un mercat petit i empobrit": "La indústria catalana es va haver d'adaptar al volum i als alts i baixos d'aquest mercat".

L'autor de l'article ha explicat que la situació actual en la sortida de productes catalans és la venta "aproximadament en parts iguals, de productes catalans a Catalunya mateix, a la resta de l'Estat espanyol i a l'estranger" i ha tornat a lamentar que, tot i que "els estats europeus de la mida de Catalunya, industrialitzats, com Suïssa, Holanda o Finlàndia tenen una distribució de les vendes semblants", la raó de la situació actual de la indústria catalana "és que la pèssima gestió de la crisi econòmica, durant els últims anys, ens ha fet quedar a la cua de la recuperació europea i el consum espanyol no augmenta, i sí que ho fa el de la majoria dels altres estats europeus, per als quals la crisi està aparentment superada".

Francesc Cabana ha indicat el principal problema: "La destinació comercial dels nostres productes no té res a veure amb el mapa de les comunicacions. Tant si es tracta de carretera, de ferrocarril o de vols regulars, el centre és Madrid, que comunica amb la resta de l'Estat com els radis d'una bicicleta. I tot això, per voluntat política dels governants espanyols dels segles XVIII, XIX, XX i XXI". El resultat d'aquesta realitat és, segons l'autor de l'article, que "el poder polític ens marca l'Estat espanyol endins i, en canvi, el moviment econòmic ens indica Catalunya enfora". Cabana ha conclòs que "som competitius si acceptem que hi ha centenars d'empreses catalanes que venen, en condicions de competència, productes tan diversos com les piscines o la infraestructura ferroviària a la UE i a països emergents": "El mercat de Catalunya és el món".

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat