
En un article al diari Ara el periodista Ferran Casas reflexiona sobre l'escenari postelectoral espanyol i els possibles pactes de govern que en poden surgir. Així per Casas Els escenaris de la política espanyola i la catalana tornen a connectar-se. La negativa de Mariano Rajoy a negociar res
ha dut el sobiranisme a la unilateralitat, però ara les turbulències a l'Estat fan que uns s'ho mirin de reüll i els altres esperançats".
Pel periodista es poden donar tres escenaris:
1) Un pacte d'esquerres del que afirma "Un pacte entorn del PSOE i Podem difícilment comptaria amb la complicitat de Ciutadans, fet que obligaria el nou president a recórrer a CDC o a ERC, a més del PNB i IU, al Congrés per assegurar-se l'estabilitat i l'aprovació de les lleis".
2) Un pacte a tres entre PP-PSOE-C's del que ens diu Casas "És l'escenari de més confrontació. El PP lideraria un govern fort i, amb Sánchez apartat, els barons manarien a Ferraz amb l'espanyolista Susana Díaz al capdavant" i que " obligaria el PP a compartir decisions i a pactar com s'ofega el procés, però no rebaixaria la pressió sobre la Generalitat. Condemnaria a la irrellevància a Madrid els guanyadors del 20-D a Catalunya, En Comú Podem, i les dues forces de govern, CDC i ERC.
3) i un tercer que ens conduiria a unes noves eleccions "Si l'esquerra fracassa i el PSOE no s'estova amb el PP hi haurà eleccions al juny. A risc que no resolguin res, la campanya seria ben diferent. C's i En Comú Podem podrien ser les grans perjudicades" i afegeix que "Amb CDC i ERC governant juntes i després del mal resultat dels primers afloraria el debat sobre si concórrer junts a la repetició".