Indica publicitat
Dimarts, 14 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 8 de de juliol del 2008 | 17:00
Crònica · Economia

Algú se?n recorda del traspàs de Rodalies?


El 9 d'agost del 2006 entrava en vigor el nou Estatut de Catalunya. Entre d'altres, s'establia el dret del nostre país a gestionar el servei de Rodalies de Renfe amb el corresponent finançament per part de l'Estat espanyol, titular de la infraestructura. Tot era "bon rotllo" i disponibilitat a negociar. Però els mesos anaven passant sense traspassos. Fins que en una esmena a la proposta de resolució núm. 30 del grup parlamentari d'Esquerra Unida-ICV referida al compliment de l'Estatut de Catalunya, al Congrés dels Diputats, el grup del PSOE proposava a l'Estat "procedir a la transferència de rodalies de Renfe a la Generalitat de Catalunya el gener del 2008, per complir un dels elements importants del desenvolupament de l'Estatut". El camí semblava redreçar-se. Però com se sap, l'executiu socialista no va donar compliment a la seva pròpia petició en seu parlamentària. Des del 17 de juliol del 2007, dia en què se celebrava una reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat i en la qual s'havia de resoldre aquest traspàs per al gener, hi ha hagut molts moments per parlar de Rodalies Renfe, però en tots els casos s'ha marejat la perdiu. Ara, quan aquest dijous el conseller Joan Saura es reunirà a Madrid per parlar de traspassos, ens tranquillitza a tots assegurant que es continua negociant el traspàs de la gestió del servei de rodalies, però sense córrer, perquè no perdrem el tren. Aposta per avançar "sense cap tipus d'acceleració, però sent conscients que aquesta legislatura s'ha de produir el traspàs". La legislatura, recordem-ho, va començar el març del 2008 i si no hi ha res de nou, s'acabarà el març del 2012. Sense pressa, doncs. Per la seva banda, el president de la Generalitat, José Montilla, té moltes esperances posades en la propera reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat que se celebrarà a Barcelona dilluns vinent: "espero i desitjo que serveixi per donar un nou impuls al procés de traspassos que és absolutament necessari per al desplegament de l'Estatut". Montilla sembla que té una mica més de pressa que el seu conseller ecosocialista i demana celeritat en els acords perquè, al seu parer, "el desplegament de l'Estatut s'està fent a una velocitat i ritme millorable" i, que si bé s'ha avançat, "s'ha fet d'una manera insuficient".

El passat 2 de juliol, José Montilla va anunciar que "en els propers dies" se celebrarà una reunió entre el departament de Política Territorial i Obres Públiques i el ministeri de Foment per tal de "donar una nova empenta al procés negociador" del traspàs de Rodalies, "no gens fàcil". El president de la Generalitat assegura que "el Govern ha fet el que estava a les seves mans", però que "desgraciadament" la titularitat de Rodalies i Regionals encara no ha estat traspassada a la Generalitat.

Confiem en aquestes reunions. Però confiem també en els nostres representants en aquesta negociació, perquè cal lligar curt el traspàs. Calen diners per reparar les infraestructures malmeses i garantir-ne el seu manteniment, perquè si no, a la propera gran avaria, que arribarà, el Govern català es trobarà amb uns ciutadans emprenyats que demanaran explicacions a Catalunya d'un desastre que és només producte de la deixadesa de l'Estat respecte al nostre país. En tot cas, convé que tinguem present que el 2010 es produeix la liberalització dels serveis ferroviaris a la UE. Potser aleshores si Renfe no compleix vingui algú altre a oferir-se per prestar el servei. I si ho fa bé, potser s'haurà acabat el monopoli estatal.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat