És per aquestes dates quan l’Eurostat (servei d’informació estadística de la UE) publica un llibre anual sobre les principals estadístiques a nivell regional. Des de fa ben pocs dies ja podem consultar l’estudi realitzat el 2006. Aquest és l’informe més precís que existeix per veure de forma comparada la situació econòmica i el dinamisme dels diferents NUTS-2 europeus (classificació que per a l’Estat espanyol fa referència a les "comunitats autònomes"). Primerament podem observar com el creixement de la població a Catalunya, dels més vigorosos de la UE, s’explica pel fet que, actualment, encapçalem juntament amb altres poques regions la classificació –en termes percentuals- de creixement de la immigració.
Pel que fa al PIB per càpita, Madrid és la única comunitat de l’Estat espanyol que es situa per sobre dels 125 punts (la mitja de la Unió es situa en els 100), juntament amb l’Ille de France, bona part de les regions dels sud d’Anglaterra i d’Alemanya, del nord d’Itàlia, de Bèlgica, Holanda i els països escandinaus, i del sud i de l’est d’Irlanda. Catalunya encapçala el segon grup que, tot i estar per sobre la mitjana, no arriba als 125 punts. Cal dir, però, que ha estat un dels territoris europeus amb major creixement en l’agregat 1999-2003, si bé l’augment de PIB ha estat major, entre d’altres, a Navarra. Pel que fa taxa d’atur, Catalunya es manté per sota de la mitjana europea, però per sobre d’aquelles regions continentals més industrialitzades.
El gran desequilibri el trobem en la productivitat del treball. Euskadi lidera aquesta classificació dins de l’Estat espanyol tot i tenir un productivitat del treball molt inferior a gairebé la totalitat dels territoris que conformaven la UE-15. En efecte Catalunya es manté en uns números encara pitjors, i el creixement d’aquesta macromagnitud és negatiu, situació semblant a la de la resta de l’Estat espanyol, però absolutament antagònica a la majoria de països del continent. És bo que els catalans siguem conscients que ens queda molt camí per millorar, ja que tot i que seguim sent una economia avançada a l’Estat espanyol, resultem ben mediocres si obrim mires i ens comparem amb la resta d’Europa.