Abans del juny, si és que el president espanyol no regala a Catalunya una altra promesa incomplerta, es faran públiques les balances fiscals de totes les comunitats autònomes. Catalunya s'haurà apuntat un punt. Probablement, CiU abanderarà el mèrit, però també ERC, que de fet, és qui sempre ha liderat la denúncia de l'espoli fiscal que pateix el país per part de l'Estat i qui ha considerat imprescindible conèixer de manera oficial la magnitud de l'espoli. Però el cert és que en aquest cas, el mèrit és el de menys, perquè segons com ens ho mirem, hi ha un error de base en aquesta reivindicació que posa en contradicció el principi de la bilateralitat amb l'Estat. Per què tant CiU com ERC reclamen la publicació de les balances fiscals i no la publicació de la balança fiscal de Catalunya? Què en treu el país, de comparar i criticar allò que reben o donen altres territoris de l'Estat?
En aquest sentit, la resposta del catedràtic d'Economia de la UPF Guillem López Casasnovas - un dels dotze integrants del comissió de l'Institut d'Estudis Fiscals que ha establert els criteris per al càlcul de les balances fiscals- és clara: "Si ens creiem realment la bilateralitat amb l'Estat, Catalunya no ha de voler immiscir-se en les relacions bilaterals d'altres territoris. La bilateralitat exigeix un pacte clar de quins són els recursos de l'administració de l'Estat i quins són els recursos de Catalunya". És amb aquest argument que el catedràtic de la UPF considera que "el que faci després l'Estat amb els seus recursos, mentre no vagi en detriment de Catalunya, no hauria de ser objecte de batalla política".
Un altre punt en el qual darrerament ha insistit ERC és la denúncia que la resta de territoris dels Països Catalans també estan sotmesos a l'espoli fiscal. De fet, el País Valencià però sobretot les Illes Balears acumulen un dèficit fiscal històric assimilable en percentatges de PIB al de Catalunya. En aquest cas, Guillem López Casasnovas tampoc no hi està d'acord, en tant que ni el Parlament del País Valencià ni el de les Illes en cap moment no han expressat que vulguin conèixer els detalls de la seva relació fiscal amb l'Estat.
I per què CiU i ERC demanen les balances de tots els territoris i per altra banda defensen una relació bilateral amb l'Estat? En el cas de CiU podem pensar que estratègicament li va bé, perquè sap que parlant de balances posa en una situació més compromesa els socialistes. I respecte a ERC, és més aviat una reacció a les acusacions històriques que Catalunya espoliava els altres, i aquesta seria una manera de posar en evidència qui espolia qui i qui té més privilegis.