Indica publicitat
Dimarts, 14 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 9 de d'abril del 2008 | 18:25
Crònica · Illes Balears

El nacionalisme mallorquí, en la cruïlla


l nacionalisme polític mallorquí es troba en una cruïlla. La crisi d’identitat en que semblen immerses les dues forces majoritàries del nacionalisme han afegit complexitat a la sempre complicada situació del mallorquinisme polític. Unió Mallorquina està paint, encara, el darrer congrés en el qual la seva presidenta, Maria Antònia Munar, es va decantar de la primera línia. Com els grans lideratges, la seva substitució no està resultant fàcil i el partit continua xapat per la meitat entre els seguidors de l’actual president, Miquel Nadal, (qui va considerar l’experiència d’Unitat per les Illes, com una “excursió”) i els partidaris de l’actual secretari general, Miquel Ferrer. Aquests segons són l’ala més nacionalista i partidària d’una confluència amb altres forces de signe nacionalista. Unió Mallorquina sembla que ha de triar entre la seva ànima de partit de centre dreta amb possibilitats de pactar a dreta i esquerra per igual i la seva ànima més nacionalista, que voldria disputar el paper de pal de paller al PSM.

El PSM, de la seva banda, encara no ha guarit del tot les ferides produïdes per l’escissió postcongresual i ha hagut de gastar moltes energies estirant del carro d’Unitat per les Illes. Aquesta setmana, el PSM-EN ha anunciat que celebrarà el seu 19è Congrés els propers 15 i 16 de novembre. Així ho va aprovar per unanimitat el Consell de Direcció Política de la formació nacionalista, que se va reunir dissabte a l'Auditòrium de Palma. En principi estava previst que el Congrés se celebràs el mes de maig (en complir-se dos anys des del darrer Congrés), però la direcció del PSM-EN va decidir ajornar-lo per tal d'obrir un procés de reforçament organitzatiu i de dinamització de la militància durant el període precongressual. El secretari general dels nacionalistes, Biel Barceló, explicà que "la tasca principal del PSM-EN per als propers mesos ha de ser enfortir el partit amb l'objectiu de repensar i rellançar el projecte polític del nacionalisme progressista: hem d'actualitzar l'organització i el discurs per tal que el PSM-EN continuï sent, sobretot, un instrument útil i eficaç, capaç de servir els ciutadans i les ciutadanes que comparteixen el nostre projecte polític i confien en nosaltres". Per aconseguir aquest objectiu, el PSM-EN reforçarà l'estructura organitzativa i la implantació territorial del partit i mobilitzarà les agrupacions locals per implicar tota la militància en el procés de debat precongressual. Biel Barceló també va avançar que durant aquest procés el PSM-EN definirà "una estratègia i unes propostes polítiques útils i coherents amb el nostre projecte i amb les demandes dels nostres votants; propostes que vehicularem a través de les institucions on som presents". Així mateix, de cara al 2011, el secretari general dels nacionalistes apuntà que el PSM-EN haurà de "reflexionar sobre quina ha de ser la millor manera de projectar la nostra organització en l'espai plural de l'esquerra nacional i ecologista, per tal d'arribar a les properes eleccions amb les millors garanties d'èxit".

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat