A pocs dies del començament de la campanya electoral per a les eleccions generals del proper 9 de març, el panorama a les Illes Balears és prou diferent al de les anteriors conteses electorals, per bé que la majoria d’observadors, enquestes i aficionats a les travesses aposten a favor de la repetició dels resultats del 2004: 4 diputats pel PP, que seria la força més votada i 4 pel PSOE.
Tant PP com PSOE han apostat per uns candidats de perfil baix i per fer una campanya en clau totalment estatal. Les dues úniques candidatures que, de moment, els poden fer una mica d’ombra són la d’Unitat per les Illes, encapçalada per Pere Sampol i que compta amb el suport dels PSM de Mallorca i Menorca, d’Unió Mallorquina, d’Entesa per Mallorca, d’Esquerra, d’Els Verds de Menorca, de l’Entesa Nacionalista d’Eivissa i de diverses candidatures independents d’àmbit municipal, i la d’Esquerra Unida – Els Verds, encapçalada per la periodista Marisol Ramírez, que aspira a arreplegar tot el vot a l’esquerra del PSOE. Ahir vespre es va fer el primer debat entre els principals candidats, organitzat per l’OCB. Un “debat a quatre menys un” que va dir qualcú, ja que el PP, a darrera hora, decidí no enviar cap representant i per tant, demostrà que té poc interès en que hi hagi debat.
Sí que hi participaren els candidats al Senat per Mallorca del PSOE, Xavier Ramis i d’EU-EV, José Manuel Gómez i l’esmentat Pere Sampol. Tots tres candidats es mostraren partidaris de potenciar el reconeixement de la pluriculturalitat i del plurilingüísme de l’estat espanyol.
El candidat socialista centrà el seu discurs en el fet que els govern del seu partit “han demostrat durant els darrers anys que les seves són promeses complides” i subratllà els avanços socials i que és el PSOE, perquè així s’ha compromès, qui té a la mà la possibilitat d’impulsar millores significatives per a Balears, com el canvi del model de finançament autonòmic.
El candidat d’EU-EV defensà la necessitat de que el seu grup tengui “força suficient” per ser “àrbitre” i que, en el cas que guanyi el PSOE, pugui condicionar que “es facin polítiques d'autèntica esquerra”.
Sampol, per la seva banda, assegurà que Unitat és l’única candidatura que es compromet a fer arribar a Madrid que, “en contra del que pensen allà, les Balears són una comunitat amb molts de desequilibris, i que és la primera de l’Estat en molts problemes”.
Així doncs, el panorama preelectoral a les Illes Balears es presenta amb candidatures de tres nivells. A un primer nivell cal situar-hi PP i PSOE, que sembla que passi el que passi tenen assegurats, respectivament, 4 i 3 escons. El vuitè escó sembla que seria per al PSOE, però també podria caure en mans del PP o es podria trencar la tendència bipartidista i que Unitat per les Illes l’aconseguís
El segon nivell l’ocuparien, precisament aquestes forces amb alguna possibilitat de trencar el bipartidisme. En aquest sentit, la que sembla millor situada és la liderada per Pere Sampol. L’altra, és la d’EU-EV. Finalment, hi ha un tercer nivell, format per totes les altres candidatures, on hi ha absolutament de tot. Caldria destacar un detall, fins ara, la immensa majoria d’aquestes candidatures amb un toc freakie es situaven a l’espai teòric de l’esquerra i l’extrema esquerra. Enguany, per primera vegada, són moltes més les que competeixen en l’espai de la dreta i l’ultradreta.