El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha reivindicat "la imperiosa necessitat que el Corredor Mediterrani formi part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès", perquè es tracta d'una "prioritat inajornable".
Aquestes reivindicacions les ha fet en el si de la la trobada de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani en la que hi han participat un centenar d'agents econòmics i socials així com diversos membres de l'administració.
El cap de l'Executiu ha anunciat que en les properes setmanes es farà una reunió a València amb els governs valencià, balear i també en sintonia amb els de Múrcia i Andalusia i molt significativament de la regió d'Almeria, per demostrar "el gran i creixent consens interregional" i "constatar en la pràctica el que representa el retard de Corredor Mediterrani". Ho ha dit després de celebrar-se la reunió de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, on també hi ha participat el consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.
El president ha explicat que d'aquesta manera es vol donar "un missatge clar i contundent sobretot a l'Estat espanyol i a la Unió Europea". "Volem que el Govern espanyol escolti la veu d'Europa, de la societat diversa i plural, amb empresaris, institucions, sindicats, universitats, representants polítics, que considerem de manera molt generalitzada que cal atenció, compromís i execució sense demora als projectes que formen part del tram del Corredor Mediterrani", ha reblat.
El cap del Govern ha subratllat també "l'enorme consens social i polític" que hi ha hagut entre els més d'un centenar d'agents econòmics i socials i administracions participants a la sessió de treball que s'ha celebrat avui a Pedralbes respecte a la"preocupació pel retard" d'aquesta infraestructura i a les conseqüències que se'n deriven. I, en aquest sentit, s'ha mostrat convençut que amb la voluntat de coordinació entre territoris i els actors diversos implicats "en els deures del futur Govern de l'Estat espanyol, a les primeres ratlles de la llibreta en blanc que haurà d'obrir hi hauria de constar, per voluntat d'amplíssim consens de tot aquest territori, una obra que discorre a un espai on l'economia europea se la juga".
En la seva compareixença davant dels mitjans de comunicació, el president s'ha referit a l'informe emès ahir pel Tribunal de Comptes de la UE que denuncia la manca de compromís dels governs espanyol i francès per tirar endavant el corredor Mediterrani. Una "alerta europea", ha dit Carles Puigdemont, que "ens confirma que estem en temps de descompte". El cap de l'Executiu ha recordat, en aquest sentit, que prop de 20.000 trens haurien de circular diàriament pel corredor abans del 2019, i actualment n'hi passen menys d'un miler. "Quan parlem de retard, estem parlant de pèrdua de llocs de treball, de competitivitat de les nostres economies i d'oportunitats en l'estratègia d'industrialització del nostre teixit econòmic". I això, ha reblat, "té conseqüències absolutament perjudicials per a la nostra gent".
"Volem i necessitem que sigui una realitat aquesta expectativa que diu la UE que té el corredor Mediterrani", ha continuat el president, perquè, ha recordat, és una infraestructura que "discorre per un espai on l'economia europea se la juga". I és que és un eix que concentra el 44% del PIB de tot l'Estat espanyol, el 50% de les exportacions i les importacions i el 47% de les empreses que hi ha a tot l'Estat. Aglutina també grans infraestructures com els ports d'Algesires, Almería, Màlaga, Motril, Almería, Cartagena, Alacant, València-Sagunt, Castelló, Tarragona i Barcelona, que generen el 78% de tot el trànsit de mercaderies de l'Estat i el 82% del moviment de contenidors.
Línies de treball de la Taula Estratègica
Justament, l'estratègia institucional és una de les sis línies de treball acordades en la reunió d'aquest matí de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani. En aquest camp, a banda d'acords amb València, Múrcia, les Illes Balears i Andalusia, també s'establiran mecanismes de seguiment i col·laboració amb els governs de l'Estat i de la UE.
En matèria d'infraestructures, es definirà una agenda d'inversions certa i creïble acordada amb l'Estat i la UE. I pel que fa als serveis de transport i logística i la seva digitalització, es crearà un Comitè català de serveis multimodals.