Un nou estudi de Media.cat, de l'Observatori Crític de la Comunicació impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils i la Fundació ESCACC, ha revelat aquesta setmana que els mitjans de comunicació públics espanyols no han aportat a les seves tertúlies ni un sol col·laborador que defensi el 9N ni la independència de Catalunya.
M. Folch ·
Zero pluralitat informativa als mitjans de comunicació públics espanyols.
Un nou informe de Media.cat --un dels pilars del periodisme independent del país-- ha indicat, a través d'una anàlisi qualitativa i quantitativa sobre la pluralitat en els mitjans espanyols quant a la consulta del 9N i la independència de Catalunya, que en el cas dels mitjans públics espanyols no ha aparegut ni un sol tertulià que defensi ni la consulta del 9N, ni la independència.
El cas dels mitjans públics d'Espanya és l'únic de tots els estudiats per Media.cat en què es pot parlar d'un vertader espiral de silenci, tenint en compte els evidents i escandalosos resultats: 100% dels tertulians en contra i 0% a favor.
Es fa molt complicat defensar que el relat polític que els catalans reben és uniformement favorable a la independència de Catalunya"
L'informe, titulat La pluralitat ideològica en l'eix nacional a les tertúlies catalanes i espanyoles ha analitzat 14 programes de ràdio i televisió que s'emeten a l'Estat espanyol i que inclouen tertúlies polítiques i d'actualitat (això vol dir l'estudi de 70 les tertúlies on hi intervenien 275 tertulians). A través d'aquesta anàlisi de les tendències político-ideològiques dels tertulians, Media.cat ha desxifrat qui és que dóna una visió uniforme de la realitat catalana i qui no ho fa, així com també en quina mesura.
L'estudi conclou, entre d'altres axiomes, que en els mitjans d'àmbit espanyol --públics i privats-- els partidaris que Catalunya continuï sota administració espanyola arriben fins al 97%, els favorables a la independència són un 2% i un 1% es manté neutral. En els mitjans d'àmbit català la balança s'equilibra molt més: el 55% són partidaris de la independència, mentre que els contraris arriben al 38% i un 7% no es posiciona.
Media.cat també apunta a una dada de vital importància quant a l'oferta televisiva espanyola i catalana: mentre que a Catalunya es poden sintonitzar tots els mitjans amb seu a Madrid analitzats –i que suposen entre el 78% i el 80% del share català-- els mitjans catalans només representen entre un 20% i un 22% de l'audiència catalana. Tenint en compte aquesta realitat, Media.cat ha conclòs que es fa "molt complicat" defensar que el relat polític que els ciutadans catalans reben és uniformement favorable a la independència de Catalunya.