El 23 de juny de 1966, la flama del Canigó va aconseguir travessar la frontera del coll d’Ares. Des d’allí es va estendre arreu del país, encenent focs i fogueres per celebrar el solstici d’estiu i la festa nacional dels Països Catalans. La iniciativa de repartir la flama, que ja des d’un primer moment va esdevenir un símbol d’agermana El 23 de juny de 1966, la flama del Canigó va aconseguir travessar la frontera del coll d’Ares. Des d’allí es va estendre arreu del país, encenent focs i fogueres per celebrar el solstici d’estiu i la festa nacional dels Països Catalans. La iniciativa de repartir la flama, que ja des d’un primer moment va esdevenir un símbol d’agermanament de tots els pobles catalans, va sorgir d’un grapat de patriotes nord-catalans, en un moment en què gran part del país es trobava dominat pel jou franquista.
Per reflexionar sobre aquest símbol, 40 anys després d’aquell històric 23 de juny de 1966, a Manlleu s’hi celebrarà el Congrés Flama del Canigó, en què hi participaran diversos entesos en cultura popular, –com Joan Soler i Amigó, Bienve Moya, o Joan Vidal i Gayolà–, Daniela Grau –filla d’un dels impulsors inicials del moviment, Gilbert Grau–, membres de la Comissió de la Flama d’Igualada, Reus i Bellpuig, membres de les associacions Tradicat i Tradicions i Costums.... Les jornades hauran començat divendres, en què varis infants de centres docents del Principat participaran en una trobada amb escolars de La Bressola a Perpinyà per recollir-hi la Flama de la Llengua perquè pugui presidir el Congrés. Les activitats es completaran amb l’actuació dels grups Aramateix i La Tropa, així com amb una actuació dels Castellers del Riveral, la Colla Jove Xiquets de Valls, els Bordegassos de Vilanova i els Nyerros de la Plana.