L'autor de vint-i-quatre llibres i un bon grapat d'articles, Xavier Durant, engreixa la seva literatura amb tres noves publicacions. El director, del que ja és un clàssic, programa El medi ambient de TV3, i membre de l'Opinió Catalana, segueix apropant la ciència a tothom i ho fa amb força èxit.
Les històries que les paraules amaguen, un dels llibre que acaba de treure, narra la història etimològica d'una seixantena de paraules i sembla que ha captivat a més d'un català. L'autor comenta que "des de la Renaixença, mantenir, treballar la llengua, estudiar-la, ens ha importat molt".
L'artista en el laboratori (pinzellades sobre art i ciència) és un estudi sobre el pes de la ciència en l'evolució de les arts plàstiques. "constantment l'art ha fet servir la ciència per atansar-se més a la realitat", diu Duran, "El científic vol explicar , però l'artista també interpreta. Tots dos són creadors", afegeix.
Franquisme via satèl·lit (sputnik, apol·lo i guerra freda a la premsa de Barcelona), l'últim llibre de nova fornada de Durant, és una amena anàlisi del tractament que la premsa va donar a l'Sputnik i a l'arribada de l'home a la lluna. Un esdeveniment de mare soviètica i un d'americana, un de sorpresa i un de molt esperat. Destaquen anècdotes curioses com la censura al propi Franco que va dir que l'Sputnik s'havia pogut llançar perquè Rússia era un estat fort. A l'època aquest va ser un comentari molt fora de to.