Representants de l’Observatori de la Llengua Catalana, junt amb membres de l’organització basca Behatokia (Observatori dels Drets Lingüístics del País Basc) i de la gallega A Mes Representants de l’Observatori de la Llengua Catalana, junt amb membres de l’organització basca Behatokia (Observatori dels Drets Lingüístics del País Basc) i de la gallega A Mesa Pola Normalización Lingüística, han demanat avui a diputats de CiU, PSC, ERC, IC-V, PNV, EA, Na Bai i BNG al Congrés que vetllin perquè l’Estat compleixi amb els compromisos adquirits a través de la Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries. A l’acte s’ha presentat l’informe "Cap a un Estat Multilingüe", elaborat per Santi Castellà, qui ha destacat que caldria duplicar els esforços per tal fomentar entre la població castellanoparlant i els mitjans de comunicació estatals una major acceptació i respecte per les identitats catalana, basca i gallega. Per la seva banda, el coordinador de l’Observatori de la Llengua Catalana, Jordi Romeu, s’ha referit al fet que l’Informe del Comitè d’Experts del Consell d'Europa relatiu al compliment de la Carta valora d’admirable el sistema educatiu de Catalunya basat en la immersió lingüística i ha advertit que els models valencià i balear, en canvi, no garanteixen el compliment de la Carta. Romeu també ha denunciat els incompliments de l’Estat pel que fa als compromisos adquirits en l’àmbit de la justícia i ha recordat que l’informe del Comitè d’Experts recomana en aquest sentit revisar la Llei Orgànica del Poder Judicial. La Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries, en vigor a l’Estat espanyol des de l’agost de 2001, és un tractat del Consell d’Europa en què es considera que a l’Estat és necessària una transició lingüística del model “encara vigent basat en la supremacia del monolingüisme” castellà a un model plurilingüe.