Jordi Porta presideix Òmnium Cultural, una institució nascuda l’any 1961, amb l’objectiu de promocionar la llengua i la cultura catalana, tant a l’interior de Catalunya i dels territoris catalanoparlants com també a l’exterior. En una entrevista a Canvi setze, explica que “els reptes fonamentals que tenim avui dia respecte el català són la consolidació en el seu ús social, la seva unitat i el seu reconeixement exterior a tots nivells’.
Afegeix que Catalunya “té un estat, Espanya, que no només no protegeix el català, sinó que històricament hi ha anat en contra’. També explica que “el que s’ha d’intentar és recuperar aquest espai públic de la llengua catalana i tenir en compte el doble xoc de la immigració”.
Jordi Porta qualifica la situació de “preocupant”, perquè "estem acostumats a sempre fer el canvi de llengua quan el nostre interlocutor parla en castellà”. Caldria, diu, “una actitud “militant””.