Barcelona ·
Àlex Gutiérrez, president de la Fundació Espai Català de Cultura i Comunicació (ESCACC) ha assegurat que el sector de la premsa escrita "no està en crisi" sinó que hi estan les empreses de comunicació "que no han sabut adaptar-se als reptes que planteja la nova era digital".
Gutiérrez ha matisat, a una entrevista al diari El Punt que "hi ha un punt de tòpic" en l'afirmació que la premsa està en crisi: "Ens agrada repetir que la premsa està en crisi, però el 2007 va ser l'any que es van vendre més diaris a l'Estat. La premsa com a tal no està en crisi. Ara se'n llegeix més que mai". Gutiérrez ha defensat que la situació actual de la premsa és que "es llegeix en altres formats, com l'electrònic" i que el sector que vertaderament es troba en crisi "són les empreses de comunicació". L'entrevistat ha denunciat que les emperses de comunicació són "estructures poc àgils" que a l'era digital actual representen vertaders "dinosaures que no s'han adaptat": "No han sabut veure les potencialitats d'Internet i han estat erràtiques a l'hora de definir un model per a les seves webs. Han començat regalant la informació i ara volen rectificar, però és molt difícil".
En aquest aspecte, la situació actual de la premsa, segons Àlex Gutiérrez, ha patit una transformació als processos productius, que "s'han abaratit", a la dimensió humana, que s'ha descapitalitzat ("la descapitalització humana de les empreses periodístiques no és dolenta, si arribem a la conclusió que les estructures estaven sobredimensionades") i a la qualitat del producte, que "pot estar afectada" pels anteriors canvis esmentats. "Els periodistes pateixen els efectes -ha continuat Àlex Gutiérrez- de la mala gestió de les empreses, però en molts casos no s'han sabut reciclar, i mantenen actituds poc comprensibles en un escenari de canvi. Els periodistes hem de fer autocrítica". Davant aquesta situació, Gutiérrez, com a president de l'ESCACC ha indicat que la fundació "intenta aportar una mica de llum" a la crisi del sector encara que "no hi ha una fórmula única": "Cada mitjà ha de decidir quin és l'espai que vol ocupar. Fa falta escoltar molt més l'audiència; tenir en compte que el públic s'ha tornat hiperexigent perquè l'oferta s'ha multiplicat exponencialment i en molts casos és gratuïta. Si vols fer pagar pels continguts has de deixar molt clar que estàs aportant valor afegit".
Gutiérrez ha afirmat que els mitjans han patit un cert descrèdit durant els darrers anys ("L'era digital fa que tothom pugui ser emissor, però cal un cert grau de professionalització i empresarial per convertir això en periodisme estable [...]. Existeix el periodisme individual però en molts casos depèn de la feina que fan en origen els periodistes que treballen per empreses") i ha dit que aquests "han de recuperar la credibilitat". En aquest aspecte, part de la solució passa, segons l'entrevistat, per potenciar la premsa de proximitat: "No és només la proximitat entesa en termes geogràfics sinó també en termes emocionals o temàtics. Pots connectar més amb el teu lector si el tens molt definit".