Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 29 de de setembre del 2016 | 13:17
Recull de premsa · Cultura i mitjans de comunicació

Gifreu: "A tot Europa es planteja amb més o menys profunditat la revisió i adequació del servei públic de l'antiga ràdio i televisió al nou entorn"

En un article al Punt Avui  titulat "Reinventar l'audiovisual"  el professor de Comunicació, Josep Gifreu,  afirma que "El sector de l'audiovisual necessita urgentment noves idees. I si tots els operadors de ràdio i

televisió han de repensar la seva particular posició en la cadena de valor, els mitjans públics estan cridats a revisar a fons el seu estatus com a garants d'uns béns i uns valors considerats d'alt interès públic també en la nova ecologia de l'audiovisual".

I és en aquest context afegeix Gifreu que la "CCMA i TV3 no s'escapen de la interrogació sobre la viabilitat de les estructures i dinàmiques heretades. Heretades d'una història fins ara d'èxits indubtables, però cada dia amb més problemes a la vista. Venim d'un estiu especialment nefast per a "la nostra": TV3 ha vist reduïdes les quotes d'audiència a mínims històrics. Si la nova temporada i algunes incorporacions d'interès en la programació permetran a TV3 de recuperar el seu feble lideratge, està per veure. En tot cas, els problemes no són conjunturals o només de finançament. Són de fons, de canvi de paradigma, i no sols pel que fa a la programació, sinó també a la seva articulació en el marc de les exigències de l'entorn digital en xarxa".

Per a ell "Òbviament, els catalans no estem sols en aquesta comesa. A tot Europa es planteja amb més o menys profunditat la revisió i adequació del servei públic de l'antiga ràdio i televisió al nou entorn".

Així creu el professor que "Malgrat la crisi de models i la pressió dels grups privats de l'audiovisual contra la continuïtat del servei públic, el cert és que la majoria dels països europeus aposten clarament pel manteniment del sistema mixt, públic i privat. Així, la nova directiva europea no qüestiona en cap cas el finançament públic d'aquests mitjans i serveis. D'altra banda, informes acadèmics avalen l'interès social, cultural i polític de la presència dels mitjans públics. Un informe de la Unió Europea de Radiodifusió estableix una forta correlació entre l'existència de mitjans públics i unes bones pràctiques democràtiques com la llibertat d'expressió, la participació en les eleccions o la lluita contra la corrupció"

Gifreu acaba destacant un recent informe de la Universitat de Londres (Goldsmiths) en el que es reconeixia que "La televisió continua estant en el cor de la vida britànica, servint la democràcia, estimulant la comunicació a àmbit local i nacional i proveint els públics d'experiències col·lectives. En la seva evolució ha estat central la idea de servei públic." S'acaba de publicar l'esborrany de la nova Charter o llei de renovació de la BBC. No puc entrar en el seu contingut. Sí remarcaré el llarg, profund –i únic a tot el món– debat sostingut sobre la BBC i el servei públic. L'acord final ve a demostrar dues coses: primera, que cap govern vol prescindir d'aquest tresor que es diu BBC; i que, més enllà de les discrepàncies, els britànics ja tenen assegurat pel cap baix onze anys més de servei públic. Del que també assegura que "El debat britànic és exemplar en molts aspectes. També en el camp de les idees i propostes. La plataforma Open Democracy endegà la iniciativa "100 idees per a la BBC". Els editors han posat en línia 100 propostes, que els lectors han anat votant. La més votada? La suggerida per un filòsof: canviar el "Thougt for the Day" per un apunt de filosofia sobre temes d'actualitat. La segona? Evitar que periodistes i presentadors emetin les seves opinions personals. La tercera: suport al periodisme d'investigació rural! Etcètera. Algú s'atreveix aquí a posar en marxa una iniciativa semblant?"

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat