Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 28 de de juny del 2011 | 16:03
Crònica · Economia

La propera estafa serà la gestió d'El Prat?

El traspàs de la gestió del servei de Rodalies i Regionals a Catalunya, que consisteix a fixar tarifes i horaris però sense tenir el control de la infraestructura, s'ha revelat a hores d'ara com una gran estafa per a la Generalitat.

Aquesta té un marge de maniobra pràcticament nul i tota la responsabilitat davant els usuaris, que no estan per subtileses sobre la titularitat estatal o autonòmica de les vies.

Però els negocis de Madrid en matèria d'infraestructures no acaben aquí. També n'hi ha pel que fa a la reivindicació històrica d'una gestió descentralitzada dels aeroports espanyols, ara a mans de l'ens públic AENA. De fet, fa unes setmanes que AENA s'ha convertit en AENA Aeropuertos, la mercantil creada pel ministeri de Foment en la qual hi ha tots els actius de l'antiga AENA. Sobre el paper, és el primer pas cap a la privatització de diversos aeroports, entre els quals el Prat, Barajas i l'Altet, a Alacant. L'ens gestor està disposat a cedir el control del 80% de cada aeroport com a màxim a consorcis privats, i mantenir el 20% en mans espanyoles. Però aquest seria el màxim, ja que en la majoria dels casos pretén privatitzar-ne el 43%. Però cal estar alerta, perquè de moment, no es coneix l'estructura jurídica de la concessió a aquests consorcis, i sigui com sigui ja és estrany que Aena constitueixi la concessió i després liciti un percentatge de la mateixa en dues de les seves filials, les dels aeroports de Madrid i Barcelona.

Això vol dir, entre d'altres coses, que encara existeix el perill que AENA pugui mantenir el control estratègic del Prat i que només en privatitzi els serveis. D'aquesta manera, l'Estat espanyol es reservaria el control de les decisions que es prenguin en temes com l'adjudicació d'slots, l'estipulació de tarifes o la política d'inversions de la infraestructura. Aquest punt encara no està concretat perquè el ministeri no ha fet arribar el plec de condicions als aspirants a gestionar les infraestructures, entre els quals es troba la catalana Abertis. Pot passar de tot, inclòs que la suposada privatització per situar els aeroports als nivells europeus i fer-los competitius entre ells acabi en una nova estafa: el Prat i Barajas es gestionaran a través de concessions, una forma de cessió de drets d'explotació en què hi pot entrar qualsevol cosa que decideixi l'executiu.

El desenllaç d'aquest nou capítol, que va començar l'estiu passat amb l'anunci a bombo i plateret de José Luís Rodríguez Zapatero que, literalment, privatitzava els aeroports sense donar cap detall, succeirà en les properes setmanes. Esperem que ni les empreses catalanes ni la Generalitat s'enganxin els dits si és que Madrid els para una nova trampa.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat