Divendres que ve començaran els vols a l'aeroport de Lleida-Alguaire. L'obertura de la nova instal·lació, la primera d'aquestes característiques finançada íntegrament per la Generalitat, ha estat rebuda per les terres de Lleida com una injecció de moral enmig de la crisi econòmica.
L'aeroport ha de servir per dotar de valor afegit l'economia de les terres de Lleida. De passar de ser unes comarques estrictament agrícoles i ramaderes a ser un pol d'atracció de la indústria agroalimentària. Lleida deixarà de tenir els aeroports a més de dues hores de distància per tenir-lo al costat de casa. Però que Alguaire aixequi el vol no serà una tasca fàcil.
En primer lloc per la conjuntura econòmica. El fet que l'aeroport s'hagi obert en plena crisi ha espantat les companyies aèries que, en aquests moments, estan més per retallar vols que no pas per obrir mercats nous. Encara sort que Vueling està obligat a pagar els plats trencats d'Iberia -la seva matriu- per haver abandonat l'aeroport del Prat. La companyia presidida per l'exministre Josep Piqué volarà a París i a Palma. També Ryanair ha optat per volar des d'Alguaire a Frankfurt.
La companyia Irlandesa ha fet molts diners a Girona i Reus d'ençà que el Govern català i les diputacions dels dos territoris van aplanar-li un camí que el Govern espanyol dificultava. Però les incògnites no només planen sobre les companyies que donaran servei a l'aeroport. També cal trobar una companyia privada que gestioni l'aeroport. En aquest sentit, preocupa que el govern hagi hagut de perllongar el termini de presentació d'ofertes del concurs públic que va obrir fa tres mesos.
s cert que hi ha hagut contactes amb companyies de matriu catalana com Abertis, però els gestors privats no veuen gens clar assumir una explotació que serà clarament deficitària en els primers anys, tot i les ajudes del govern. Segons s'explica en cercles empresarials, Abertis està esperant veure si el nou model aeroportuari, que es debatrà aquest any al Congrés de Diputats permetrà traspassar els aeroports de Reus i Girona a la Generalitat. Llavors sí, la companyia presidida per Salvador Alemanys veuria amb bons ulls la possibilitat de gestionar en xarxa els tres aeroports. Una possibilitat molt llaminera.
En qualsevol cas, però, els primers mesos, i potser anys, de vida de l'aeroport no seran fàcil. I més si el ministeri de Foment continua restringint la possibilitat que les instal·lacions que no són de l'Estat puguin rebre passatgers de fora de l'espai Schengen. Una trava difícil de superar per un aeroport que esperava rebre des del primer dia vols xàrter de Rússia i el Regne Unit.