Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 1 de de desembre del 2009 | 14:45
Crònica · Tecnologia i país

El comerç electrònic a Catalunya

El període nadalenc s'apropa. I amb el Nadal, el consum es dispara. El que suposarà tota una injecció d'oxigen per al nostre comerç i, en definitiva, per a la reactivació de la nostra economia. Tothom sap que ens trobem en un moment delicat. Des d'aquesta humil columna ens hi hem referit en més d'una ocasió i, conseqüentment, hem instat a la classe política i empresarial del país a la recerca de mesures,

polítiques i accions que impulsin i ajudin la nostra economia a sortir de l'atzucac en la qual hi està immersa.

D'aquí que, tot i que sigui per l'efecte de les festes, l'increment del consum que es produirà a partir d'ara serà una bona notícia. Les noves tecnologies tenen molt a dir en el món del comerç i del consum. La venda electrònica, cada cop està agafant més força i més presència en tots els àmbits. s una eina més per facilitar, potenciar, impulsar la venda, per una banda, i, òbviament, la compra de productes i serveis, per l'altra. Però quina és la situació del nostre país en aquest àmbit?

Ens trobem a l'alçada d'altres països o ens queda molt per recórrer? El primer que es pot afirmar és que, a diferència del que passa amb el consum en general com a conseqüència de la greu crisi econòmica que estem patint, el comerç electrònic va a l'alça. Una dada significativa i reveladora és que durant l'any 2008 aquest va tenir una pujada al voltant del 30% respecte a l'any anterior, segons dades de la FOBSIC (Fundació Observatori per a la Societat de la Informació de Catalunya). Una tendència totalment oposada a la que està vivint el consum en la seva totalitat.

La raó cal trobar-la en la confiança que els consumidors estan adquirint en aquest nou instrument anomenat Internet, per una banda, i, per l'altra, el notable increment que s'està experimentant pel que fa al nombre d'empreses que venen productes a la xarxa. El 2008, en relació al 2007, aquestes van tenir un augment del 64%. Un símptoma de l'aposta clara i evident dels establiments i els comerços per aquest nou mitjà. Continuant amb més dades, es pot dir que el 63% dels productes i serveis comprats per Internet l'any 2008 des de Catalunya varen ésser per a viatges o allotjaments per passar-hi les vacances. El 37% restant foren per a entrades d'espectacles. Val a dir també que la major part dels usuaris cerquen informació sobre productes i serveis, malgrat que després la compra no la fan a la xarxa, sinó que s'estimen més fer-la de manera presencial en un establiment.

Tot i aquestes dades, amb la millora que assenyalen, cal esmentar que Catalunya es troba lluny dels índexs de la mitjana europea pel que fa a la compra de productes i serveis a través de la xarxa. El país està progressant, però encara ens queda molt camí per fer. A més a més, tenint en compte que pel que fa a la disponibilitat d'ordinador i Internet ens trobem al mateix nivell que la mitjana europea. Les potencialitats de la xarxa són moltes. A nivell de comerç electrònic també. Només és una qüestió de temps i d'anar adquirint confiança per tal que la venda on-line de productes i serveis se situï dins dels índexs europeus.

Els avantatges que comporta són diversos: fer la compra des de la comoditat que suposa estar a casa, facilitat ja que el comprador ho té tot a l'abast d'un simple clic, etc. Tot i que l'inconvenient més gran, el trobem en què cal superar la barrera del pagament per mitjans electrònics.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat