Indica publicitat
Dijous, 9 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 23 de de setembre del 2009 | 15:02
Notícia · Comunicació

Tribuna i la medició d'audiències: present i futur

Barcelona · Internet és, de llarg, el mitjà en què més controvèrsia hi ha pel que fa a la medició d'audiències. Pel moment, cap dels dos sistemes que hi ha actualment -la medició per panel i el del marcat de pàgines- ofereix un mínim de garanties per obtenir dades properes a la realitat, fet que a l'estat espanyol es fa evident amb les continues crítiques i canvis de sistema que han fet diversos mitjans, entre ells els de Prisa (El País) o Vocento (ABC). Sembla, però, que les coses comencen a canviar.


La manca de claredat actual en la mesura d'audiències web és la raó per la qual Tribuna ha evitat entrar a formar part d'entitats com OJD Digital, tot i les conseqüents repercussions negatives que això comporta. I és que els sistemes actuals tenen masses elements negatius per tenir un mínim de credibilitat: d'una banda, la medició per panel és equiparable a la que es fa per mesurar les audiències televisives, és a dir, se centra en visitants únics seleccionats a través d'una mostra de la població i se n'observen els consums d'internet. Als dubtes que pot generar la fiabilitat d'aquesta mostra, s'hi ha d'afegir un nou element: els panels mesuren exclusivament l'audiència en persones amb accés a internet des de l'ordinador de casa seva, excloent la medició en oficines, cibercafès, i altres, i obviant  altres plataformes com el portàtil, els mòbils, o una PDA.

Per la seva banda, el marcat de pàgines sobresurt allà on la medició per panel flaqueja i a l'inrevés. Els marcadors sí que obtenen el número de pàgines vistes, a través de totes les plataformes possibles (portàtils, mòbils, etc.) però, en canvi, no mostra informació sobre individus, sinó que mostra informació dels llocs web un a un, de tal manera que en comptes de comptabilitzar persones, mesura cookies' que un usuari pot esborrar, bloquejar, o tenir-ne de diferents al canviar d'explorador o de sessió. Per tant, en aquest cas tampoc el número mesurat és fiable.

Amb aquestes dades, doncs, sembla que el sistema ideal seria una fusió dels dos existents. I això és el que sembla que passarà. Segons informa prnoticias, els dos ens líders mundials en aquest camp, Omniture (marcat de pàgines) i Comscore (medició per panell) han anunciat un acord estratègic per unificar els seus dos sistemes. Una camí semblant sembla que s'està prenent a l'estat espanyol, on la IAB i AIMC han iniciat aquesta setmana un Consell de Medicions digitals per posar ordre a aquest sector. Seria una bona notícia, que atorgaria més claredat i transparència al món d'internet.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat