Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 22 de de gener del 2013 | 16:56
Opinió
Meritxell Roigé i Pedrola
Diputada al Parlament i Primera Tinent d'alcalde a l'Ajuntament de Tortosa

El país en xarxa, per unes infraestructures eficients

El passat 2 de gener, a pocs dies de la inauguració del nou tram de l'AVE Barcelona-Girona-Figueres, Renfe va fer públiques les noves tarifes, força competitives, amb uns preus proporcionalment molt més econòmics que les de la línia d'AVE Barcelona-Camp de Tarragona-Lleida.

Un fet que va provocar la ràpida i lògica reacció d'alcaldes i societat civil tarragonina i lleidatana. Renfe no va tardar ni 24 hores a equiparar tarifes. I tots contents. Tots? Doncs malauradament no.

Les Terres de l'Ebre van aixecar la veu l'endemà mateix, a través de l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, que va denunciar públicament el greuge que pateix Tortosa i les Terres de l'Ebre en matèria de comunicacions per ferrocarril. De Tortosa a Barcelona en tren només s'hi pot anar amb Regional i la durada supera les 2 hores 30 minuts. Fer un trajecte d'una distància molt semblant, la que separa Lleida de Barcelona, es pot fer amb AVE i amb un temps de 57 minuts. Si parlem de tarifes, la situació és encara més vergonyant: Lleida-BCN són 12,45 euros i Tortosa-BCN en són 10,73. O sigui, que amb un preu similar, el servei és força diferent.
Aquesta concepció antiga i anti-europea de les infrastructures a l'Estat ha tingut una víctima: Catalunya i el corredor Mediterrani"
La flamant i reivindicada nova línia entre Barcelona i Figueres, que ens acosta una mica més a Europa, ha arribat tard, però ha arribat. Però aquí hem de recordar que encara no estem connectats amb França amb Alta Velocitat, malgrat que Madrid i Sevilla ho estan des de fa 20 anys. La principal preocupació dels primers governs del PSOE va ser connectar Madrid amb Andalusia. Mentre que la prioritat dels governs del PP ha estat construir l'Espanya radial: tot amb origen i final a Madrid.

Aquesta concepció antiga i anti-europea de les infrastructures a l'Estat espanyol, per part dels governs de PP i PSOE, ha tingut una víctima molt clara: Catalunya i el corredor Mediterrani. Vint anys després, Catalunya està més a prop d'Europa amb alta velocitat. Però el Corredor del Mediterrani continua sent l'assignatura pendent. Un dels principals eixos econòmics del sud d'Europa ha estat completament oblidat pels successius governs de l'Estat. El 2015 sembla que quedarà desdoblat el tram de via única que avui forma un coll d'ampolla entre Vandellòs i Tarragona, unes obres que el Govern de l'Estat va paralitzar després d'iniciar-les l'any 2004.
Si insisteixen a connectar Madrid amb totes les capitals de província de l'Estat, que ho facin. Però no amb els nostres diners"
Arribats en aquest punt, i tornant a l'origen de la polèmica amb què encetava aquest article, vull destacar la rapidesa del Govern de la Generalitat, que divendres passat, a través del Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar la renovació dels combois regionals de la línia Tortosa-Barcelona i el disseny d'un pla de mobilitat per estudiar la millora de les comunicacions de les Terres de l'Ebre, per tren i també per carretera. Cal agrair el gest del govern del nostre país per millorar les comunicacions de les Terres de l'Ebre, un territori tradicionalment abandonat pels successius governs de PP i PSOE que han governat l'Estat. El mateix Conseller també ha expressat que el Govern de la Generalitat reclamarà amb fermesa la parada del tren Euromed a l'estació de Tortosa-l'Aldea i l'execució de la doble via entre Vandellòs i Tarragona.

El debat sobre les infrastructures del nostre país, i la necessitat de millorar-les per ser un país competitiu, no és aliè al debat encetat a Catalunya sobre el dret a decidir i sobre la voluntat de dotar-nos d'estructures d'estat per fer front als reptes de futur. No poden permetre novament que decideixin per nosaltres sobre qüestions que afecten d'una manera determinant la qualitat de vida dels nostre conciutadans. Si insisteixen a connectar Madrid amb totes les capitals de província de l'Estat, que ho facin. Però no amb els nostres diners.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Més opinions de Meritxell Roigé i Pedrola
Meritxell Roigé i Pedrola
Diputada al Parlament i Primera Tinent d'alcalde a l'Ajuntament de Tortosa
Opinió · Territori
Per Catalunya, salvem lo Delta
Opinió ·
Els ajuntaments estem preparats
Opinió · Política
24 de maig, fent camí cap a un nou país
Opinió ·
L'Ebre en un nou Estat
Opinió · Política
Construir un nou Estat
Opinió · Pla de lleida
L'hora de la unitat
Opinió · Política
Castor, un altre exemple #marcaEspanya
Indica publicitat