
En la nostra darrera crònica setmanal, fèiem un breu apunt al fet que Apple s'havia convertit, per uns dies, en l'empresa amb la valorització borsària més alta del món.
Barcelona ·
La multinacional de la poma mossegada havia aconseguit aquest èxit a través de l'estratègia i sota la direcció del seu gran gurú i fundador, Steve Jobs, identificada en productes tan emblemàtics com l'iPod, l'iPhone i l'iPad. Jobs ha estat capaç no només de redreçar la pèssima situació en què es trobava l'empresa l'any 1997, quan va agafar novament les seves regnes, sinó que també l'ha conduït fins al capdamunt de tot: Apple és, a dia d'avui, la companyia tecnològica més potent del planeta, amb el permís de Google.
Aquesta setmana, les empreses tecnològiques han continuat tenint ressò als mitjans. El litigi existent entre Apple i Samsung, per la comercialització de la tauleta Galaxy, una de les principals competidores que pot tenir l'iPad d'Apple, ha estat força present als nostres diaris aquests dies. Com també hi ha tingut cabuda la compra per part de Google de la divisió de telefonia mòbil de la companyia Motorola.12.500 milions de dòlars que tenen com a objectiu fer més forta Google en el terreny dels mòbils, conjuntament amb el seu sistema operatiu mòbil, el conegut Android, que, hores d'ara, ja ha assolit una gran implantació en els aparells mòbils intel·ligents: el 43% dels smartphones l'usen.
Aquesta és l'aposta de Larry Page, conseller delegat de Google, per erigir-se en la companyia tecnològica de referència al planeta. Líders indiscutibles a la xarxa d'Internet amb les seves múltiples aplicacions com són el GMail, el seu cercador, el Google Docs, el navegador Chrome, Google Maps o Google Earth, per esmentar-ne algunes, ara, amb aquesta jugada, pretenen atacar per un altre flanc: el de la mobilitat, els telèfons intel·ligents i les tauletes. Un àmbit on el referent és Apple, tot i que la competència per a Google anirà molt més enllà amb empreses fortament consolidades com són Samsung o Nokia. D'aquí que és possible que Google dugui a terme un altre pas endavant: la compra d'alguna d'aquestes dues empreses. Però això, el temps ens ho dirà, com també ens dirà quina és la resposta de l'empresa de la poma a un atac com aquest. Google ha mossegat la poma. Ara falta veure però, quina és la reacció d'Apple per tal de mantenir la seva supremacia en el sector.
I no m'agradaria acabar aquesta crònica, sense esmentar que Google és una de les grans companyies internacionals que està apostant, de manera més ferma i decidida, per la nostra llengua. La gran majoria de les seves aplicacions estan traduïdes al català i aquest és un fet d'una enorme transcendència per a la nostra llengua. El futur del català passa, indefugiblement, per ésser una llengua normal en l'àmbit d'internet i les noves tecnologies. I l'actitud o el paper d'empreses com Google en serà molt determinant.