Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 22 de de març del 2011 | 15:36
Crònica · Economia

Lleida-Alguaire: xantatge i decisions qüestionables

La companyia aèria irlandesa Ryanair té com a màxima en política empresarial el xantatge als governs dels territoris on opera. I Catalunya no n'és l'excepció.

Aeroport de Lleida-Alguaire

Després d'anunciar que redueix a la mínima expressió la seva oferta als aeroports de Girona i Reus, dijous passat enviava una missiva a la Generalitat amb un nou xantatge sobre la taula: deixarà d'oferir els dos vols que té a l'aeroport de Lleida-Alguaire a partir de l'1 de juny si l'administració catalana no l'infla amb subvencions extra. La Generalitat ja té un contracte amb aquesta companyia de baix cost per la qual li paga 20 euros per passatger transportat, un conveni vigent fins el 2014. Però Ryanair vol ara 60 euros per passatger i 2,2 milions d'euros extra. Si no, l'1 de juny deixarà l'aeroport.

Més que una relació entre un operador privat i una administració, la història té traces de ser el guió d'un segrest, replet d'amenaces i coaccions. Perquè Ryanair juga en aquesta partida amb un cert avantatge: Lleida-Alguaire és el primer aeroport propietat del govern català, una infraestructura que ha costat 90 milions d'euros, amb una previsió, que queda ben lluny de la realitat, de 400.000 passatgers anuals. La propietat és simbòlica per a un país que no pot gestionar les seves infraestructures, però la Generalitat, en concret l'anterior govern tripartit, potser es va precipitar en aquest projecte, o més ben dit, en la seva ubicació. Des del primer moment se sabia que l'aeroport no seria rendible, i menys encara que podria tenir un trànsit tan elevat.
Els catalans, precisament ara, no estan per subvencionar les vacances de ningú
El temps ho dirà, però fa l'efecte que la construcció d'aquest aeroport inaugurat el 2010 no ha estat la decisió més encertada. És cert que calia connectar les comarques de Lleida, però amb el TGV aquesta necessitat d'enllaçar amb l'aeroport nacional de Barcelona quedava satisfeta. Ja han marxat Vueling i Pirenair. Alguaire pot convertir-se en un desert, però els 90 milions d'euros ja no es poden tornar.

Des del web de Ryanair es pot comprar un bitllet d'anada i tornada a Frankfurt del 15 d'abril al 22 d'abril per 32,99 euros, i a Milà per 37,99 euros. La companyia pretén cobrar 60 euros per passatger, doncs la resposta ha de ser, com ha deixar clar el govern, la patacada i la denúncia. Perquè els catalans, precisament ara, no estan per subvencionar les vacances de ningú, i menys encara per engreixar els comptes d'una companyia que no sobreviu pel seu servei sinó pels fruits que li dóna l'ús de la coacció.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat