Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 3 de de juny del 2010 | 15:03
Notícia · Economia

El col·lectiu Emma envia un article sobre la insostenibilitat econòmica del TAV per explicar la realitat espanyola a la premsa internacional

Barcelona · El TAV és una butxaca foradada. Una enganyifa. Una inversió desorbitada sense cap sentit des del punt de vista econòmic. Aquesta tesi, compartida i sustentada per molts sectors de la societat catalana i espanyola

-i en concret per molts veïns de les comarques catalanes afectats de fa anys pel seu trajecte- va ser exposada a un article al diari Avui per Quim Torrent, i aquesta setmana ha estat traduït pel Col·lectiu Emma  i enviat a corresponsals internacionals per donar a conèixer "el sense sentit" de l'AVE a l'Estat espanyol. El col·lectiu indica a la carta que el TAV és "bon exemple de les coses que s'han fet malament a Espanya" per part dels "dos grans partits polítics espanyols", i els retreu que hi hagi motius polítics darrera aquesta desorbitada inversió.

En concret, l'article de Torrent, traduït i reenviat per l'entitat, explica que l'estat central ha gastat 50.000 milions d'euros en projectes "que no tindran prou viatgers per pagar el manteniment de les línies", i denuncia que països molt més poblats han descartat el model espanyol de tren d'alta velocitat perquè encara ha de demostrar si és rendible. "La despesa en línies d'alta velocitat que ha fet l'Estat ha estat estratosfèrica" explica l'article signat per Quim Torrent, "actualment Espanya té 1.800 quilòmetres d'aquestes línies en servei i 2.200 en construcció, molt per davant de la resta de països europeus" però "tant França com Alemanya van descartar una inversió semblant a l'espanyola perquè la consideraven insostenible econòmicament", i això que Alemanya "té un PIB de 3,2 bilions de dòlars i una població de 82 milions de persones i a França n'hi viuen 65 milions que sumen un PIB de 2,8 bilions".

Torrent fa obrir els ulls al lector: "La dada que més bé il·lustra el perquè l'AVE pot acabar sent una inversió ruïnosa és el nombre de passatgers per quilòmetres de línia. Les últimes dades oficials de la UIC -l'organització mundial de les companyies de ferrocarril- il·lustren la diferència entre els models d'Espanya i França. Mentre la ràtio de passatgers per quilòmetre és de 2,8, a França arriba a 41,5".

Tot i l'anàlisi del cost de contrucció de les infrastructures, el text també posa sobre la taula el cost de manteniment de cada quilòmetre de línia. També segons dades de la UIC, l'article exposa que aquest preu se situa "entre 28.000 i 33.000 euros per any", una xifra "molt allunyada de les que manté Foment, que assegura que el manteniment costa 10.000 euros per quilòmetre i any -20.000 si és en túnel- ja que només compta el manteniment de via". "Cal afegir-hi el manteniment de l'electrificació, la senyalització i les telecomunicacions. Això vol dir que quan s'acabin els 2.200 quilòmetres que hi ha en obres, la factura de manteniment del TAV pujarà a més de 120 milions d'euros anuals". 

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat