
Barcelona ·
Aquesta setmana, Alex Salmond, primer ministre escocès, ha presentat l'esborrany de la llei que ha de dur els escocesos a les urnes en un referèndum sobre la independència d'Escòcia.
El text proposat pel partit de Salmond, l'Scottish National Party (SNP) que governa en minoria amb el suport dels verds, presenta una consulta de dues preguntes: Més poders pel parlament d'Escòcia, sí o no, i independència, sí o no. Aquesta doble votació proposada per l'SNP permetrà els ciutadans no tan sols votar si volen la independència d'Escòcia, sinó que podran manifestar la seva opinió sobre si volen una ampliació de l'autonomia més limitada que l'Estat propi.
El text de la futura llei de consulta ciutadana demana, doncs, l'opinió respecte a l'ampliació dels poders: si s'ha assolir la plena autonomia fiscal -devolution max- o a la proposta més limitada dels partits unionistes, que defensa més competències i poders que els que actualment disposa Escòcia.
L'esborrany d'aquesta llei estarà en consulta pública fins el 30 d'abril, i no es portarà al parlament per la seva votació fins després de les eleccions britàniques. Durant la presentació de l'esborrador de la llei, Alex Salmond ha dit que l'SNP farà campanya pel doble vot sí-sí i ha defensat el dret d'Escòcia a celebrar un referèndum: "La importància dels referèndums sobre qüestions constitucionals és evident arreu del Regne Unit. No hi ha cap raó per la qual Escòcia hauria de rebre un tracte diferent, o menys democràtic".