
Tal com ha quedat plantejada la situació, amb totes les "forces vives" de l'Estat espanyol (govern, bancs, església, la majoria dels mitjans de comunicació, Belén Estevan...) apuntant contra els votants favorables a la independència de Catalunya, el caràcter plebiscitari de les eleccions del 27 de setembre s'ha accentuat
Barcelona ·
fins a esdevenir gairebé l'únic leiv-motiv de la campanya i de la interpretació que es farà dels resultats.
Tots els poders de l'establishment reunits poden perdre la batalla que han plantat al vot dels ciutadans. No sé si serà el vot de la nostra vida, però és ben clar que és un vot molt poderós"
La internacionalització d'aquest procés també s'ha accelerat en aquests darrers dies, amb declaracions i matisos de declaracions que posen la màxima tensió en la necessitat d'una victòria de la llista unitària de Juntspelsí. Tanmateix, la mateixa pressió de tot l'aparell de l'Estat, la dificultat per votar des de l'estranger i les maniobres que aniran apareixent aquests dies en escena ens situen en un context complex, en el qual aquest fort intent de condicionar unes eleccions per part de les estructures de l'Estat que haurien de preservar la seva neutralitat pot reforçar el vot independentista com un vot de protesta.
En realitat, es tracta d'un vot força decisiu, atès que està en joc la mateixa posició del poder establert i de la cultura política que segrega per a controlar l'estatus quo d'un sistema que s'ha anat veient cada vegada més perjudicial per als drets i llibertats dels ciutadans. Per això els resultats del 27S s'interpretaran en clau catalana, però també en clau espanyola. Tots els poders de l'establishment reunits poden perdre la batalla que han plantat al vot dels ciutadans. No sé si serà el vot de la nostra vida, però és ben clar que és un vot molt poderós.